En summering av arbetsåret 2020

Jag brukar försöka summera det gångna året. Nu är det dags igen. Här nedan summeras 2020 genom ett antal rubriker.


Årets mest oväntade

Hela världen lamslås av coronapandemin. Det hade jag aldrig kunnat vänta mig när året 2020 inleddes.


Årets upplevelse

Alldeles i början av 2020 fick jag möjlighet att besöka norra Sverige, närmare bestämt Jokkmokk, för att föreläsa för samiska lärare. Det var en upplevelse på många sätt. Jag har aldrig förr varit så långt norrut. Naturen, djuren, miljön gav mersmak. Jag hoppas att jag snart får komma tillbaka dit. 

På bilden syns Elin Anna Labba, Jimmy Wallin, jag och Naomi Aira.


Årets skrivande

Aldrig förr har jag skrivit så mycket som under 2020. Genom att det blev färre resor och arbetet kunde bedrivas hemifrån var det mycket tid som kunde läggas på skrivande istället för att ätas upp av pendling. Jag har hunnit ge ut flera böcker (Skönlitteratur i värdegrundsarbetet, Digital kompetens i svenskundervisningenGuide till att läsa och skriva poesi, Guide till boksamtal med ovana läsare) och skriva ett kapitel tillsammans med Anna-Karin Svensson publicerat i boken Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Jag har även hunnit skriva handledningar till Bokförlaget Hedvig, Vox by Opal, Bonnier Carlsen, MTM och Raoul Wallenberg Academy. 


Årets föreläsningar

Många av mina föreläsningar har under året fått hållas på distans. Det har varit spännande och lärorikt. Jag har fått föreläsa om skönlitterär läsning, digital kompetens i svenskundervisningen, läsfrämjande arbete, barns och ungas läsning, distansundervisning, digital undervisning, poesi, språkutvecklande arbete, läsning i skolans alla ämnen, språket i fokus, läsning och läslust, lässtrategier och inkluderande undervisning. Jag har varit (digitalt) i Helsingfors i Finland, i Lund, Bjärred, Malmö, Örebro, Strängnäs, Stockholm, Lund och Jokkmokk för att nämna några städer/orter. 


Årets kulturella höjdpunkt

Trots att Bokmässan fick göras om till en digital sådan får jag nog påstå att den erövrar plats 1 när det gäller kulturella höjdpunkter. Under 2020 kunde man både följa föreläsningar och samtal i realtid och se dem i efterhand. Vilken möjlighet! I år fick jag själv delta i ett samtal om lättläst, https://bokmassan.se/programs/lattlast-i-klassrummet/


Årets böcker

Jag har under året läst en hel del bra böcker. I några tidigare inlägg delar jag med mig av mina favoriter utifrån olika kategorier. Läs gärna vidare i dem:

https://jennyedvardsson.blogspot.com/2020/12/las-aret-2020-favoriter-bland-arets_30.html

https://jennyedvardsson.blogspot.com/2020/12/las-aret-2020-favoriter-bland-arets.html


Jag har också summerat hela min läsning under 2020 (i detalj här, https://jennyedvardsson.blogspot.com/2020/12/las-aret-2020-en-sammanfattning.html?m=1)

Jag hann med att läsa 244 böcker. Av dessa är 72 böcker inom kategorin skönlitteratur, 144 böcker inom kategorin barn & unga och 28 böcker inom sakprosa. Av alla mina lästa böcker är 77 böcker skrivna av män (26 manliga författare inom kategorin skönlitteratur, 40 manliga författare inom barn & unga och 11 manliga författare inom sakprosa). Som vanligt har Google Maps hjälpt mig samla min läsning.


Om jag ska välja ut några böcker som betytt lite extra för mig under 2020 får det bli följande:

  • Poet X - underbar ungdomsroman på vers. Om att våga följa sin inre röst trots samhällets och föräldrars krav. LÄS den! 
  • Bokförlaget Tranans novellsamlingar från olika länder (tillhör Berättarserien) - dessa har hjälpt till att vidga min läsning och gjort att jag kunnat resa i tanken. Kolla in samlingarna här, https://tranan.nu/utgivningsserie/berattarserien/ 



Sedan måste jag bara få säga något om deckargenren. Jag upplever att det översatts flera mycket intressanta deckarförfattare till svenska under 2020. Det ger hopp inför 2021. 


Årets förändring

Jag byter arbetsplats och arbetsuppgifter genom att lämna gymnasieskolan och söka mig till högskolan. Numera arbetar jag vid Högskolan Kristianstad. Det är så roligt och lärorikt!


Nu tänker jag att jag lämnar 2020 och istället blickar framåt. Välkommen 2021!


Kommentarer

Populära inlägg