Snart är det dags för Läslov!

Läslov! Ja, jag vill också ha läslov! Tänk att få vara ledig en hel vecka för att läsa. Det hade varit något det. Riktigt så ser inte mitt läslov ut men jag kommer definitivt att lägga en del tid på läsning men också på att tipsa mina lärarstudenter om böcker som jag tänker att de kan läsa. För det där är viktigt tänker jag, att tipsa och att vara en läsande förebild. På min förra blogg, Jenny på Wendes, skrev jag flera inlägg om läsning och läsningens betydelse men också hur man kan locka till läsning. Jag tänker att det nu är dags att på nytt lyfta några av dessa tips!


Tips 1: Duka med böcker

Att låta böckerna finnas fullt synliga i ett rum kan locka till läsning. Hemma har jag ett bokbord som består av böcker som jag lånat på bokbussen. Här finns allt mellan himmel och jord och det är bara att slå sig ner i fåtöljen vid sidan om bordet och börja bläddra/läsa i det som lockar. Jag brukar säga att man ska tänka att man ska ha som ett fruktfat fast med böcker. 

På mitt arbetsrum har jag ett litet bord och där ställer jag upp ett par, tre böcker varje vecka. 

När jag undervisar har jag alltid böcker med mig som jag placerar på katedern eller på ett bord eller en stol. 



Tips 2: Utmana varandra
Varför inte låta Läslovet ramas in av en läsutmaning? I denna ska du som vuxen läsa, precis som dina barn/elever. Ni utmanar varandra och den som vinner får...ja, det måste ni komma överens om innan ni går in i utmaningen. 

Kolla också med ditt lokala bibliotek. Kanske har de en läsutmaning som ni kan delta i.



Tips 3: Ta fram läsbingo
En del barn gillar läsbingo, att få kryssa i en ruta när man läst och efterhand få se ruta efter ruta fyllas i. Söker du på "Läsbingo" på nätet får du många träffar. Kanske är ett läsbingo något som du kan dela ut till dina elever i samband med lovet?



Tips 4: Lässchema
Lässchema är lite som ett läsbingo. Man bestämmer hur mycket som ska läsas per dag och när det är gjort sätter man ett kryss för dagens datum. En mycket enkel mall finns här, https://drive.google.com/open?id=1dChboWQhrSyFElKuAGvOvrG_S0-H677f


Vill man kan man fylla i titel och författare i rutorna istället för att sätta ett kryss (eller sidantalet man läst). Kanske kan det vara ett alternativ för dina elever?



Tips 5: Var en läsande förebild
Jag tror på att vara en läsande förebild. Vill jag att mina barn/elever/studenter ska läsa får jag också själv läsa OCH visa att jag läser. Det räcker inte att säga att "jag läser". Detta är en av anledningarna till att jag fortfarande har en tryckt dagstidning. Mina egna barn får se mig läsa tidningen varje morgon i samband med frukost och kanske blir tidningsläsningen så småningom också en del av deras morgonrutiner.


Tips 6: Samla er läsning på en digital karta
Jag har tidigare skrivit om att synliggöra sin läsning via digitala bokkartor. Läs exempelvis detta inlägg, http://jennypawendes.blogspot.com/2018/01/en-fraga-blev-ett-inlagg-skapa-egna.html. Det kan vara en rolig grej. Barnen ser att varje bok blir ett avtryck på kartan. Kanske ska man utmana och be dem läsa böcker från olika länder. Med den digital bokkarta finns många möjligheter. Bara din och elevernas fantasi sätter gränser. Så här ser min bokkarta för 2020 ut.

 




Tips 7: Visa intresse för ditt barns intressen
Har du barn som läser serier? Läs då själv en serie. Be ditt barn om tips på serie att läsa. Ställ sedan frågor om serien. Gillar ditt barn fantasy? Läs då en fantasy-bok. Ja, du förstår. Att börja där barnen befinner sig kan vara en ingång i läsningen.



Tips 8: Besök ditt lokala bibliotek
Kanske är detta Läslovet då du ska besöka biblioteket tillsammans med ditt barn. Här finns ju hur mycket spännande som helst att låna hem. Och inte bara det! Under Läslovet brukar biblioteken ha en mängd spännande lovaktiviteter.



Tips 9: Bokkataloger
Försök få tag i bokkataloger. Låt sedan ditt barn på egen hand eller tillsammans med dig välja ut böcker som ni reserverar på biblioteket. En bra bokkatalog att börja med är den som Kulturrådet ger ut, Barn- och ungdomsbokskatalogen. Du hittar den här, https://www.kulturradet.se/i-fokus/barn-och-unga/barn--och-ungdomsbokskatalogen/ Arbetar du på en skola, låt dina elever vara med och välja böcker att köpa in till skolbiblioteket. Är eleverna delaktiga i inköp och val av litteratur blir de förhoppningsvis också mer inspirerade till att läsa.


Tips 10: Lyssna när ni åker bil
Ska du åka på semester eller kanske åka och hälsa på släktingar? Se till till att ladda med ljudböcker. Det finns många bra barn- och ungdomsböcker att lyssna på.



Tips 11: Högläsning
Finns det något mysigare än att få läsa med sitt barn? Nej, tror inte det. Låt Läslovet ramas in av en mängd mysiga lässtunder. Kanske ska ni efter frukost samlas kring en bok eller varför inte läsa under en filt med hjälp av en ficklampa?



Tips 12: Delta i en digital bokcirkel
Under lovet kan du delta i en eller flera digitala bokcirklar. Är du medlem i IBBY Sverige kan du delta i deras bokcirkel kring Jacqueline Woodsons Närmar du dig mjukt. Mer information finns här, https://www.facebook.com/groups/1194967597370327

Är du lärare/bibliotekarier (eller studerar till dessa yrken) får du gärna gå med i Den digitala bokcirkeln på Facebook. Under Läslovet kommer medlemmarna i gruppen att diskutera Ulrike och kriget av Vibeke Olsson.



Kommentarer

Populära inlägg