LÄS-året 2020 - Favoriter bland årets ungdomsböcker och deckare

Igår delade jag med mig av mina favoriter bland årets bilderböcker/silent books och kapitelböcker. Det kan du läsa om här, https://jennyedvardsson.blogspot.com/2020/12/las-aret-2020-favoriter-bland-arets.html


Idag är det dags att presentera mina favoriter bland årets ungdomsböcker och deckare. Jag börjar med ungdomsböcker.


Närmar du dig mjukt av Jacqueline Woodson utgiven av Natur & Kultur.


Poet X av Elizabeth Acevedo utgiven av Vox by Opal.


Bröderna Tjej av Per Nilsson utgiven av Alfabeta.



De afghanska sönerna av Elin Persson utgiven av Bonnier Carlsen.




Slagsmål av Karl Modig utgiven av Vox by Opal.





Sist men inte minst, deckarfavoriterna 2020:


Ytspänning av Olivier Norek utgiven av Sekwa förlag.



Mörk hämnd av Stav Sherez utgiven av Jentas.


Ödesmark av Stina Jackson utgiven av Albert Bonniers förlag.


Dimma av Ragnar Jonasson utgiven av Modernista.




Feber av Johan Brännström utgiven av Ordfront förlag.



Stormvakt av Kristina Ohlsson utgiven av Bokförlaget Forum.






Kanske har du andra favoriter? I så fall får du gärna dela med dig!


Kommentarer

Populära inlägg