LÄS-året 2020 - favoriter bland årets bilderböcker och kapitelböcker

Det börjar så smått bli dags att sammanfatta LÄS-året 2020. Vilka böcker är det som gett mig den största läsupplevelsen under detta år? Jag har valt att göra några topplistor och presenterar ett par av dem idag. Kanske finns någon av dina favoriter med?

Jag inleder med bilderböcker (även silent books). Mina favoriter är:


Den stora ordfabriken av Agnès de Lestrade och Valeria Docampo utgiven av Atrium förlag.


Kom dagen, kom natten av Åsa Lind & Emma Virke utgiven av Lilla Piratförlaget.


Dörren av JiHyeon Lee av Bokförlaget Mirando.


Kiosken av Anete Melece utgiven av Lilla Piratförlaget.



Boken som inte ville bli läst av David Sundin utgiven av Bonnier Carlsen.



Molnbullar av Baek Heena utgiven av Bokförlaget Trasten.




När det gäller 6-9 och 9-12 har jag slått ihop dem och det av den anledningen att jag läser väldigt få böcker för åldern 6-9. Här är mina favoriter:


Humlan Hanssons hemligheter av Kristina Sigunsdotter och Ester Eriksson utgiven av Natur & Kultur.

 


Blod i gruset av Mats Jonsson utgiven av Alfabeta. 


Alaska av Anna Woltz utgiven av Lilla Piratförlaget.



Salen av Nina Källmodin och Willem Källmodin utgiven av Bonnier Carlsen.




Överallt och ingenstans av Oskar Kroon utgiven av Brombergs.




Vilka är dina favoriter bland dessa kategorier? Dela gärna med dig!




Kommentarer

Populära inlägg