LÄS-året 2020 - En sammanfattning

 Jag bokför all min läsning i en karta skapad i Google Maps. I år har den sett ut så här:


Jag har valt att färgkoda läsningen enligt följande:

  • Blått: Skönlitteratur (mörk nyans manlig författare, ljus nyans kvinnlig författare)
  • Rött: Barn- och ungdomslitteratur  (mörk nyans manlig författare, ljus nyans kvinnlig författare)
  • Grönt: Sakprosa  (mörk nyans manlig författare, ljus nyans kvinnlig författare)

Jag har satt ut en pin i det land där författaren är född. 

På detta sätt har jag kunnat följa min egen läsning under året. Målet var att läsa böcker från 50 länder och det har jag gjort. Jag har läst böcker av författare födda i följande länder:

1. Sverige
2. Norge
3. Finland
4. Danmark
5. Lettland
6. Ryssland
7. Island
8. Storbritannien
9. Irland
10. Holland
11. Tyskland
12. Polen
13. Frankrike
14. Ukraina
15. Spanien
16. Italien
17. Österrike
18. Slovenien
19. Turkiet
20. Israel
21. Palestina
22. Jordanien
23. Iran
24. Indien
25. Kina
26. Sydkorea
27. Japan
28. Vietnam
29. Indonesien
30. Sri Lanka
31. Australien
32. Nya Zeeland
33. Mauritius
34. Sydafrika
35. Mocambique
36. Angola
37. Tanzania
38. Kenya
39. Kongo
40. Kamerun
41. Nigeria
42. Ghana
43. Elfenbenskusten
44. Eritrea
45. Egypten
46. Argentina
47. Brasilien
48. Colombia
49. USA
50. Canada


Författarna är från 6 olika världsdelar:
1. Europa
2. Asien
3. Afrika
4. Oceanien
5. Sydamerika
6. Nordamerika

Det totala antalet lästa böcker under året är 244. Av dessa är:
  • 72 böcker inom kategorin skönlitteratur
  • 144 böcker inom kategorin barn & unga
  • 28 böcker inom sakprosa

Av alla mina lästa böcker är 77 böcker skrivna av män fördelade enligt följande:
  • 26 manliga författare inom kategorin skönlitteratur
  • 40 manliga författare inom barn & unga
  • 11 manliga författare inom sakprosa

Många författare är från Sverige och jag läser klart fler böcker från Europa och Nordamerika än från övriga världsdelar. Så har det sett ut de senaste åren. Förra årets läsning finns sammanfattad här, http://jennypawendes.blogspot.com/2019/12/jennys-boktopplistor-2019.html

Favoriterna från i år har jag skrivit om i två tidigare inlägg. De hittar du här, 


Imorgon startar ett nytt LÄS-år. Jag har ännu inte bestämt vilken utmaning som ska gälla för 2021. Har du något förslag?


Kommentarer

Populära inlägg