Skönlitteratur i värdegrundsarbetet

Att skönlitteratur kan användas i värdegrundsarbetet är något som säkert många med mig instämmer i. 

I Läroplan för gymnasieskolan kan man läsa att varje elev efter sin studier ska kunna:

  • söka sig till saklitteratur, skönlitteratur och övrigt kulturutbud som en källa till kunskap, självinsikt och glädje,
  • hämta stimulans ur kulturella upplevelser och utveckla känsla för estetiska värden
Källa: Läroplan för gymnasieskolan, https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/laroplan-gy11-for-gymnasieskolan


Litteratur och kultur ska med andra ord användas till mer än bara roa. Skolverket har även en artikel om skönlitteratur och värdegrund. I artikeln lyfts fram att skönlitteratur bland annat kan:

  • ge eleverna möjlighet till nya perspektiv
  • skapa etiskt engagemang
  • utveckla elevers etiska kompetens
  • ge eleverna möjlighet att granska sin tillvaro och se vilka konsekvenser olika handlingar får
Källa: Skönlitteratur i klassrumsarbetet bidrar till etisk kompetens, Skolverket, 2020.


Det är intressant tycker jag. Inte minst då jag precis skrivit en bok som lyfter fram skönlitteraturen som en bra utgångspunkt för ett arbete med frågor som rör etik och moral och som tangerar skolans värdegrundsfrågor. Boken har titeln Skönlitteratur i värdegrundsarbetet (2020). I bokens första del resonerar jag kring begreppet värdegrund och hur man med hjälp av skönlitteratur kan arbeta med de olika värdegrundsfrågor som lyfts fram i skolans läroplan. Jag beskriver klassrumsarbete som utgår från receptionsforskning och har ett critical literacy-perspektiv. I bokens andra del, som är praktiskmetodisk, ger jag förslag på skönlitterära böcker att arbeta med indelade efter stadierna F–3, 4–6, 7–9 och gymnasiet. I ett eget avsnitt lyfts silent books. Till varje bok presenterar jag konkreta undervisningsaktiviteter med åldersgruppen i fokus – alltifrån skrivuppgifter, boksamtalsfrågor, rollspel och värderingsövningar till uppgifter där eleverna får skapa på egen hand. Tanken med bokens andra del är att ge lärare exempel på hur ett värdegrundsarbete genom skönlitterär läsning kan se ut. Sedan måste givetvis läraren själv anpassa mina förslag och skapa ett upplägg som passar den egna klassen.



De böcker som jag har med för att exemplifiera ett värdegrundsarbete är:

  • Gropen av Emma Adbåge     49
  • Vitas hemlighet av Kerstin Lundberg Hahn     51
  • Akissi – det flygande fåret av Marguerite Abouet & Mathieu Sapin     56
  • Bob av Wendy Mass & Rebecca Stead     59
  • Comedy Queen av Jenny Jägerfeld     65
  • Fjädrar av Jacqueline Woodson     70
  • Kung Pow. Dödens dal av Ola Lindholm & Johan ­Lindqvist     77
  • Doften av ett hem av Bonnie-Sue Hitchcock     85
  • Ryttarna av Mats Wahl     90
  • Om det var krig i Norden av Janne Teller     94
  • Hästpojkarna av Johan Ehn     103
  • Inte som du av Johanna Schreiber & Ida Ömalm Ronvall     111
  • Närmar du dig mjukt av Jacqueline Woodson     115
  • Hundpromenaden av Sven Nordqvist     121
  • Dörren av JiHyeon Lee     124
  • Ankomsten av Shaun Tan     126

Utöver dessa böcker finns det till varje kapitel Lästips med ytterligare titelförslag.


***

Nu är jag nyfiken. Har du någon bok som du tycker fungerar bra att arbeta med i ett värdegrundsarbete?  Vilken? Dela gärna med dig genom att kommentera mitt inlägg.




Kommentarer

  1. Jag skrev mitt examensarbete om hur man kunde använda självbiografin/memoaren Allt jag fått lära mig av Tara Westover för att arbeta med värdegrundsfrågorna, främst de som handlar om förståelse för andra människors livsvillkor och erfarenhet och att utveckla den egna självinsikten. Jag tycker denna bok är fantastisk och det finns så otroligt mycket att ta på i den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mycket bra bok! Jag tipsade en kollega om den nu i dagarna. Du får gärna skicka länk till din uppsats. Min mejl är frokenje@gmail.com

      Radera
    2. Läser Per Nilssons "Damaskus / Sölvesborg" med mina 48 elever i byggettan på gymnasiet. Utmärkt i värdegrundsarbetet. Massor att prata om. Några har läst ut "en hel" bok" för första gången. Alla elever gillar den. Går bra ihop med Janne Tellers "Om det var krig i Norden".

      Radera
    3. Underbart att höra Marianne! Jag har själv arbetat med byggelever och läst bland annat Om det var krig i Norden. Du kan läsa om det bland annat här, http://jennypawendes.blogspot.com/2016/10/om-det-var-krig-i-norden.html och även här, http://jennypawendes.blogspot.com/2018/06/om-det-var-krig-i-norden-och-maste-gitt.html

      Radera
  2. Typ alla :) Men självklart fungerar vissa bättre än andra. Just nu aktuella pga att jag har köpt in klassuppsättningar är: När hundarna kommer, Björnstad och Katarina Wennstams Skuggorna och Svikaren. De förstnämnda funkar bra i Sv1, Wennstam möjligtvis i Sv2 eller kanske senare i Sv1 pga visst explicit innehåll. I Sv2 är Gullivers resor inte så dum och Frankenstein är fantastisk. För Sv3 går det ju att gå på lite tyngre grejer och då funkar Kafka alltid; särskilt Förvandlingen och Processen. Mycket bra för syftet är också Boktjuven (jag har läst den med Eng7 men den finns på svenska också) där framförallt berättarperspektivet ger en suverän ingång till diskussion om både berättarteknik och samtidigt en mycket intressant diskussion om döden som en-hyvens-kille-som-bara-gör-sitt-jobb; och i starkare grupper fungerar även tex Joseph Conrads Mörkrets hjärta som tex går att jämföra med Francis Ford Coppolas Apocalypse Now, för att få in både berättartekniska aspekter och; i innehållsanalysen; helt oöverträffade värdegrundsdiskussioner kring mörkret inom oss alla. Djupt, definitivt, men väldigt roligt.

    Jag undervisar på studieförberedande program och har samma elever Sv1-Sv3 och brukar därför bygga upp stegvis från lätt till (jätte)svårt. Detta för att det är viktigt att det går ganska lätt att läsa i början för att få med alla på läståget. Det är också lättare att få med eleverna om diskussionerna (muntliga eller skriftliga) är intressanta. Med tiden klarar de sedan svårare och svårare. Hur svårt beror på gruppen. Det är inte alltid en hel grupp klarar tex Mörkrets hjärta. Jag har Eng7 och de läser även där och det blir alltså rätt många böcker för treorna. Nu ska de få läsa Camus Pesten (på eng) och det har jag aldrig provat men hoppas det blir bra. Läs för guds skull INTE Hanne-Vibeke Holsts Som pesten. Den hade vunnit på att kortas till hälften och det var århundradets lärarmisstag att ge den till mina stackars tvåor. Nu är de helt utslitna och frågan är om de någonsin kommer att vilja läsa en bok igen. Nästa gång måste de alltså få något riktigt, riktigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Kristina! Jag har också haft möjlighet att arbeta med elever från sv1 till sv3 (på yrkesprogram). Det gör att man verkligen hinner bygga upp läsningen. Vi har arbetat med noveller och romaner (exempelvis Den utvalde) under första året. Under år två har vi exempelvis läst Slutet av Strandberg (plus en hel del "klassiska" noveller och dikter) och under år tre exempelvis Doktor Glas och Störst av allt. De två sistnämnda är mycket intressanta att jämföra. De skildrar Stockholm med ca 100 års mellanrum och båda handlar om kärlek och hur långt man är beredd att gå (eller ge avkall på sig själv bara för att få vara med den andra).

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg