Blir man en bättre läsare om man läser skönlitteratur jämfört med om man läser faktaböcker?

I min forskning har jag på sistone trillat över en del artiklar och rapporter om skönlitterär läsning kontra sakprosa eller faktatextsläsning. Efter att ha läst dessa artiklar och rapporter ställer jag mig frågan om det är så att de barn och unga som läser skönlitterära texter utvecklar sin läsning mer än barn och unga som läser faktatexter. Kan det verkligen vara så? Jag vet faktiskt inte och jag kommer därför att fortsätta läsa in mig på fältet för att få en djupare förståelse. Om du skulle ha läst någon forskningsartikel eller rapport som rör detta ämne får du gärna tipsa mig!


Photo by Adam Winger on Unsplash

Vilka artiklar och rapporter är det då som gett upphov till blogginläggets fråga? Jo, det är de som jag nedan i korthet sammanfattar. 

I december 2018 publicerades artikeln The link between fiction and teenagers’ reading skills: International evidence from the OECD PISA study. I denna artikel presenterar John Jerrim och Gemma Moss resultat från PISA 2009 där 35 olika länder och mer än 250 000 elever deltagit. Det de kan se är att det finns ett signifikant positivt samband mellan hur ofta tonåringar läser skönlitteratur och deras läsförmåga, där en ökning av skönlitteraturläsningen med en kategori var förknippad med en 17-gradig ökning av PISA:s läsresultat. Denna effekt var synlig i 34 av de 35 OECD-länderna. De kan också se att sambandet mellan läsförmåga och frekvensen av läsning av facklitteratur, tidskrifter, dagstidningar och serier var svagare och inte statistiskt signifikant. Vad betyder då detta? Jo, att de elever som läser skönlitteratur når bättre resultat på PISA än de elever som läser andra typer av texter. Jerrim och Moss menar därför att elever bör uppmuntras att läsa skönlitteratur om syftet är att utveckla elevernas läsförmåga. 

Hösten 2023 publicerades rapporten Så löser vi läskrisen på lågstadiet (Näringslivets skolforum). På sidan 18 i denna rapport kan man läsa. "En stor longitudinell studie från Finland visade att ... att läsning av böcker på fritiden hade ett positivt samband med läsförståelse i alla årskurser, medan läsning av tidningar och faktaböcker på fritiden inte hade det". Jag blev nyfiken på den finska studien och valde att leta upp den. Den har titeln Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other-A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9 och på sidan 889 har författarna skrivit fram att alla typer av läsmaterial inte är lika viktiga för läsförståelsen. Bokläsning (som nog i denna artikel får klassas som skönlitterära böcker) på fritiden främjar läsförståelsen men det gör inte läsning av andra typer av texter i samma utsträckning. I artikeln räknas andra typer av texter bland annat in under det som definieras som faktor två “News and comics". Här ingår "newspapers, comic books, nonfiction and interest-related books, and tabloids" (s. 880). Faktaböcker ingår alltså i denna faktor och bidrar enligt studien inte till en läsutveckling på samma sätt som skönlitteratur. På nytt ställer jag mig då frågan om det är så att skönlitterär läsning påverkar barns och ungas läsutveckling mer positivt än vad läsning av faktaböcker gör? Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro men om jag svarar ja på frågan, så behöver jag ställa en ny fråga. Vad är det i så fall i den skönlitterära texten som bidrar till den mer positiva läsutvecklingen hos barn och unga? Någon som vet?



Kommentarer

Populära inlägg