Sommarlovsläsning - ett sätt att hålla läsningen igång!

Sommarlovsläsning - ett ord som jag älskar! Kanske beror det på att jag både gillar sommarlov och läsning. Sedan jag lärde mig läsa har jag använt sommaren till läsning. Än idag kan jag bli som ett barn och sluka bok efter bok. 

Som lärare vet jag hur viktigt det är att läsa och att hålla läsningen igång under sommaren. Jag har försökt arbeta läsfrämjande och dela med mig av tips och knep. Många av knepen har jag hämtat från min yrkesvardag men en del också från rollen som mamma till två pojkar. Jag har tidigare år bloggat om detta. Se exempelvis dessa inlägg:

📚 http://jennypawendes.blogspot.com/2018/06/sommarlov-hur-ska-jag-locka-till-lasning.html

📚 https://jennyedvardsson.blogspot.com/2022/06/sommarlasning-2022.html

Denna sommar valde jag en helt ny ingång till mina egna barns sommarlovsläsning. Istället för att utgå från lässchema  med daglig läsning diskuterade vi oss fram till hur många böcker barnen skulle läsa. Den äldste ville läsa tre böcker, varav två på engelska. Den yngre ville läsa fyra böcker. De fick själva komma med förslag på böcker och valde ut böcker skrivna av favoritförfattare eller böcker som de hört talas om och var nyfikna på att läsa.

Böckerna som valdes ut var:

📚 Charlie Merricks rebeller tar över fotbollsplanen av Dave Cousins

📚 Bodyguard hostage av Chris Bradford

📚 Dagbok för alla mina fans av Jeff Kinney

📚 Young samurai, The return of the warriors av Chris Bradford 

📚 Ormsaltaren av Johan Rundberg

📚 Broderband, Piraterna av John Flanagan 

📚 Percy Jackson och de grekiska hjältarna av Rick Riordan 


De fick läsa när de ville under sommaren men böckerna skulle vara utlästa innan skolan började. 

Hur gick det då? Barnen läste lite då och då och alla böcker var utlästa innan skolan började. Tittar man på antalet sidor är det något färre sidor lästa jämfört med tidigare år men samtidigt har barnen tagit ett större ansvar för sin läsning och det känns positivt. 

Det här var helt klart en lyckad lösning. Jag tror att vi kommer att göra på liknande sätt nästa sommar! Kanske kan detta också inspirera andra att hitta lösningar för sina elevers eller sina barns läsning. Det viktiga, tänker jag, är att våra barn och unga läser och håller igång sin läsning. 

Dela gärna med dig av hur du gjort för att hålla igång läsningen under sommaren! 


Kommentarer

Populära inlägg