Tillsammans kan vi göra skillnad!

Jag är ledsen. Det finns inte några genvägar eller någon quick fix. Ska du bli en god läsare måste du läsa. Text, efter text, efter text. Det är först då du blir bra på att läsa. Sedan måste du underhålla din läsning men så är det ju med det mesta. Tänk bara på idrott. Ska du bli bra på kulstötning måste du träna kulstötning. Du måste finslipa din teknik och bygga upp din styrka. Om du inte gör det kommer du inte att utvecklas och dina stötar blir inte längre.


Läsningen måste få ta tid och som förälder och lärare funderar jag mycket över hur jag kan hjälpa till att skapa läsande barn och ungdomar. Tid måste jag ge dem men vad kan jag mer göra? 

Som förälder kan jag vara en läsande förebild. På morgonen sitta med den tryckta morgontidningen, bläddra, läsa kultursidorna och lyfta något som väckt mitt intresse. På fritiden kan jag läsa böcker och jag ta med barnen till bokbussen och biblioteket. De kan få vara med och välja böcker och tidskrifter som intresserar dem. Jag kan beställa hem bokkataloger som de kan få bläddra i och pricka för de titlar som de blir nyfikna på (Kulturrådets Barn- och ungdomsbokskatalogen är en guldgruva och den går att beställa utan någon kostnad). Sedan kan jag se till att beställa hem de ”prickade” böckerna från biblioteket. Under långa lov kan jag skapa rutin för daglig läsning, ibland med visst motstånd. ”Måste jag?” kan barnen fråga och svaret från mig blir alltid ”Ja, det måste du!” och snart blir läsningen en vana. Först läsning, sen andra aktiviteter. Ibland kombineras lovläsningen med belöningar. Läs en vecka så fixar vi en picknick, cyklar dressin eller går på bio. 

Som lärare kan jag också vara en läsande förebild. Jag kan dela med mig av min läsning, läsa böcker från den målgrupp som mina elever tillhör, läsa utdrag högt (gärna där det slutar riktigt spännande och man bara mååååååste läsa vidare) och prata om det jag läst. Jag kan vara genuint nyfiken på elevernas läsning. Be dem berätta om sina böcker och läsupplevelser för mig. Har jag elever som har svårt att hitta bra böcker kan jag ta reda på vad som intresserar dem och sedan fixa en ”perfect match”, alltså den där boken som eleven, när hen väl har den i sin hand, inte kan släppa ifrån sig. Det kan vara ett svårt och tufft arbete och här behöver jag kunna ta hjälp av min skolbibliotekarie. Bibliotekarien är ofta expert på att hitta bra böcker till elevernas olika intresseområden. Sedan behöver jag fundera över min undervisning. Hur kan jag i den skapa tid och utrymme för läsning? Under flera år arbetade jag på gymnasiet, svensklärare på yrkesprogram, och valde att bygga stora delar av undervisningen kring olika böcker (något jag bloggat om på www.jennypawendes.blogspot.se). På så sätt fick jag in mycket läsning under skoltid. 

Men det räcker inte att jag som ensam lärare kämpar för att utveckla mina elevers läsning. Det är ett arbete som hela skolan måste stå bakom. Ska eleverna bli goda läsare måste det finns ett långsiktigt och strukturerat läsarbete på skolan. Det handlar om allt från att ha ett skolbibliotek med en (eller flera) skolbibliotekarier, att se till att det kontinuerligt köps in barn- och ungdomslitteratur (för att ha ett utbud som lockar och väcker läsintresse), att eleverna får vara delaktiga (exempelvis vid bokval), att läsningen finns med på fritidshemmet likväl som i undervisningen och att skolan låter läsningen ta tid. Att låta elever läsa böcker som de själva valt behöver varvas med gemensam läsning där läsningen och förståelsen för texten fördjupas genom olika meningsskapande aktiviteter (samtal, skrivande, dramatisering, visualisering...). Genom ett strukturerat och gemensamt arbete kan skolan göra skillnad!

Nu är det snart läslov och jag hoppas att vi alla kan dela med oss av vårt läsfrämjande arbete och hur vi är läsande förebilder för våra barn och elever. Kanske handlar det om att du besöker det lokala biblioteket, högläser en bok eller beställer hem Barn- och ungdomsbokskatalogen för att hitta några guldkorn som sedan kan bli en del av en gemensam läsning. Gör det som du kan och har möjlighet till. Ingen kan göra allt men alla kan göra något! Själv ska jag under läslovet dela med mig av min läsning på Instagram https://www.instagram.com/jennypedagog/, vara med på Kristianstads stadsbiblioteks Releasekalas av årets Barn- och ungdomsbokskatalogen och försöka läsa en del av det som mina barn ska läsa (Stenhjärtat av David Renklint och Min storslagna kärlek av Jenny Jägerfeld).










Kommentarer

Populära inlägg