Vikten av skolbibliotek och skolbibliotekarier!

 I slutet av 1990-talet började jag arbeta som lärare. Jag sökte mig till en skola som hade skolbibliotek och skolbibliotekarie. När jag så småningom sökte mig till andra skolor för att arbeta som lärare valde jag bara skolor som hade just skolbibliotek och skolbibliotekarier. Jag försökte samarbeta med skolbibliotekarierna på olika sätt och jag försökte involvera dem i min undervisning. Anna Kinell, Anna-Stina Takala och Marit Hammarland har alla varit fantastiska på att ge min undervisning en extra skjuts framåt men också på att vara bollplank i både små och stora frågor. Tusen tack för ert engagemang och stöd! 

Varför är det då så viktigt med skolbibliotek och skolbibliotekarier? Listan på argument kan göras lång och här följer några av de argument som jag hävdar är viktiga:

  • ett bemannat skolbibliotek (med skolbibliotekarie) gynnar elevernas läs- och språkutveckling
  • ett bemannat skolbibliotek (med skolbibliotekarie) gynnar elevernas informationskompetens (källkritik och källtillit)
  • skolbibliotekarien kan vara en tillgång som utvecklar och stöttar undervisningen
  • skolbibliotekarien kan vara ett bollplank (till lärare, elever, skolledning)
  • skolbibliotekarien kan vara ett stöd till lärare vid val av litteratur
  • skolbiblioteket kan vara en frizon för elever
  • skolbiblioteket kan vara en mötesplats
  • skolbibliotekarien kan ses som en kulturbärare (viktigt, då många elever idag varken har tillgång till böcker eller kulturaktiviteter i sin hemmiljö)

Säkert har du ytterligare argument som du vill lägga till. Gör gärna det genom att kommentera inlägget. Vi behöver alla hjälpas åt att driva skolbiblioteksfrågan.

Som du säkert förstår skulle jag önska att alla skolor och alla elever har tillgång till bra bibliotek och till bemannade bibliotek. Jag vet att det gör skillnad. Jag har flera gånger mött elever som saknat bibliotek och bibliotekarier under sin skolgång. Jag har fått höra deras berättelser om exempelvis läsningen i svenska. När eleverna ska läsa en skönlitterär bok väljer de en bok som de redan läst tre gånger. Varför det? Jo, för de vet att den är bra och de vet att de också har svårt att hitta någon annan bok som de kan tycka om. Då är det lättare att ta ett säkert kort och läsa boken för fjärde gången. Här har med andra ord inte funnits någon bibliotekarie som stöttat vid val av bok. För eleverna handlar det om att läsa en bok som de gillar men samtidigt gör det inte så mycket för deras läsutveckling. Eleverna behöver utmanas i sin läsning, inte stå kvar och stampa på samma ställe termin efter termin. 

Eller de elever som säger "Det finns inte några bra böcker!". Det är en mening som jag hört många gånger. Ofta har det handlat om att eleverna inte fått hjälp med att hitta böcker som kan passa just dem. Och vi vet att en del elever behöver känna igen sig, relatera sig själva till det lästa. Om inte, säger de "Boken är inte bra!". Här behöver bibliotekarien finnas med sin fingertoppskänsla och sin erfarenhet av böcker som fungerar till olika elever och elevgrupper.


The Long Room, Trinity college, Irland

Viktigt att komma ihåg är att ett skolbibliotek är något mer än ett rum med böcker och att uppdraget som skolbibliotekarier är mångfacetterat och måste få ta tid. Därför hoppas jag att vi framöver får se fler skolor med skolbibliotek och att dessa bibliotek är bemannade skolans alla dagar.


***


Intresserad av att läsa mer om skolbibliotek och skolbibliotekarier? Här följer några länkar för vidare läsning.

https://docplayer.se/48812211-Roll-for-elevers-larande.html

https://lararstiftelsen.se/wp-content/uploads/Biblioteksdoden-1.1.pdf

https://www.regeringen.se/49f088/contentassets/39759a0cb5234aa08340c7243e371908/barns-och-ungas-lasning--ett-ansvar-for-hela-samhallet-sou-201857.pdf

https://www.regeringen.se/498567/contentassets/964233a741f0407593f68849e7837b60/strategi-for-ett-starkt-biblioteksvasende-20222025.pdf


Kommentarer

Populära inlägg