Boktips för sommarläsningen!

I mitt senaste inlägg lovade jag dela med mig av några lästips till sommarläsningen. Jag kommer för barn och unga att fokusera på böcker som finns i en serie. Varför det? Jo, för gillar barnet första boken i serien vill hen säkert läsa vidare och då är det bra att ha fler delar på lut. Här kommer mina boktips för sommaren!

Photo by Dan Dumitriu on Unsplash



Barn i åldern 9-12

Månvind & Hoff skriven av Johan Rundberg utgiven av Natur & Kultur, https://www.nok.se/titlar/allmanlitteratur-barn-och-ungdom/nattkorpen/ Detta är en serie som tilltalar vuxna lika mycket som barn. Jag sträckläste del ett till tre och står nu på kö för att få läsa del fyra. Första delen heter Nattkorpen, den andra Tjuvdrottningen, tredje Dödsängeln och fjärde Blodspakten. Böckerna kan klassas som historiska spänningsböcker förlagda till 1800-talets Stockholm. Huvudperson är barnhemsflickan Mika som tillsammans med konstapel Hoff löser olika brott. 

Skärblackatrilogin skriven av Jenny Jägerfeld utgiven av Rabén & Sjögren, https://www.rabensjogren.se/bok/9789129714036/mitt-storslagna-liv Detta är en serie om Sigge som flyttar från Stockholm till Skärblacka med sin mamma och sina syskon. Planen är att Sigge ska reboota sig själv och blir en helt ny Sigge. Det går inte som planerat men så är det ju ofta med livet. En rolig bokserie som också har en allvarlig botten. Första delen heter Mitt storslagna liv, följt av Min storslagna död och i höst kommer Min storslagna kärlek.


Barn i åldern 12-15

Serien om Alma bestående av de fristående delarna Sommarplåga, På andra sidan bron och Du kommer alltid ha Paris skrivna av Hanna Jedvik och utgivna av Rabén & Sjögren, https://www.rabensjogren.se/bok/9789129716184/sommarplaga Det här är en serie om vänskap, kärlek och relationer. Språket är vackert och passar väl med böckernas handling. Man kastas in i tonårslivet med allt vad det innebär.

Serien om Fred bestående av Den blomstertid nu kommer och Fattar du inte att jag aldrig kan komma hem igen skrivna av Marie-Chantal Long utgiven av Opal förlag, https://opal.se/bocker/den-blomstertid-nu-kommer/. Det här är en spännande serie som inleds med ett rån, följt av en kidnappning. Det är en riktigt stark serie om vänskap, skuld och att försöka göra om och göra rätt. 


Unga vuxna

Losing big och losing everything. Endast en överlever och Go big or go home. Döden i direktsändning av Niclas Christoffer utgivna av Bonnier Carlsen är de två första delarna i en trilogi, https://www.bonniercarlsen.se/bocker/284752/losing-big-or-losing-everything/ Bokserien kan ses som en dystopi där handlingen är förlagd till ett Sverige som styrs av totalitära krafter. Det är mörkt, galet och oerhört spännande.


Photo by freestocks on Unsplash
  


Vuxna

Jag måste också få passa på att tipsa om några böcker för vuxna. Jag plockar helt enkelt gobitarna ur min läsning sedan i höstas fram till idag. 


Tips 1: Lektioner i kemi av Bonnie Garmus utgiven av Wahlström & Widstrand

Det här är måsteläsning och en av mina starkaste läsupplevelser i år! Så intressant om en ung kvinna som vägrar finna sig i de könsnormer som finns i samhället (USA 1960-tal). Hon vill ses som människa, inte som en kvinna som ska vara hemma och ta hand om hus och familj. Läs mer här, https://www.wwd.se/bocker/283794/lektioner-i-kemi/


Tips 2: När bergen sjunger av Nguyen Phan Que Mai utgiven av Historiska media

Det är en bok om Vietnams 1900-talshistoria presenterad genom en flickas och hennes mormors ögon. Det är hemskt, starkt och läsvärt! https://historiskamedia.se/bok/nar-bergen-sjunger/


Tips 3: I dina händer av Malin Persson Giolito utgiven av Wahlström & Widstrand

En bok som på många sätt skildrar dagens Sverige, om två pojkar som bor på olika sidor om "gränsen", om frånvarande pappor och om mammor som inte orkar med eller är maktlösa. Gripande, sorgligt och riktigt snyggt berättat. https://www.wwd.se/bocker/282827/i-dina-hander/


Har du några boktips för sommaren? Dela i så fall med dig! Jag tar gärna emot många lästips.





Kommentarer

Populära inlägg