Att använda skönlitteratur i sin undervisning

Under alla mina år i skolans värld har den skönlitterära boken haft en given plats. Mina elever har fått möta litteratur från när och fjärran, från svunna tider och från vår egen samtid. De har fått gå in i olika miljöer och möta olika karaktärer. Tillsammans har vi läst, samtalat, skrivit och skapat. De av er som följt mitt arbete har säkert, på min gamla blogg Jenny på Wendes, sett just detta. Skönlitteraturen har fått ta stor plats i min undervisning. Skönlitteraturen har även haft en given roll i flera av de böcker som jag skrivit. Ett par exempel är Läsa och samtala om skönlitteratur - med digitala verktyg samt Skönlitteratur i värdegrundsarbetet.

När jag läser en skönlitterär bok gör jag det alltid med följande fråga i mitt huvud. Skulle denna bok kunna användas i undervisningen? Ofta gör jag kommentarer under min läsning. Det gör att jag vid ett senare tillfälle kan gå tillbaka till boken och till mina egna tankar om hur boken skulle kunna användas i klassrummet. Det har i sin tur gjort att jag fått en lång lista med böcker som kan användas i olika sammanhang och situationer och i olika klasser och stadier.

Idag tänkte jag dela med mig av några böcker som skulle kunna användas i undervisningen. Det är skönlitterära böcker som jag tänker skulle kunna ha en given plats i ett mellanstadieklassrum. Först ut är den alldeles nya boken Asynja. Kungens grav av Elisabeth Östnäs och Lina Neidestam utgiven av Bonnier Carlsen.




Asynja. Kungens grav är första delen i en fantasyinspirerad vikingaberättelse. Boken handlar om Disa, en kungadotter som tvingas ta sin broders identitet efter att han mördats. Disa beger sig till Björkö för att tränas till krigare. Parallellt med att man får följa Disas liv får man kunskap om vikingar och asatron. Det är en oerhört spännande berättelse som griper tag i läsaren. Hur ska det gå för Disa?

Då boken behandlar en historisk tid och en gammal religion är detta en bok som man med fördel kan arbeta med i ett ämnesöverskridande arbete i svenska, religionskunskap och historia. Då den innehåller en del begrepp som rör asatron och vikingatiden är det en bok som man med fördel kan läsa tillsammans i klassen. Genom att ha kontinuerliga samtal om läsningen kan handlingen och de frågetecken som eleverna eventuellt stöter på följas upp och rätas ut. 

Skönlitterära böcker kan också vara perfekta att arbeta med för att lyfta frågor som man i en klass villl diskutera. Det kan exempelvis handla om vänskap och grupptryck. En bok som jag nyligen läste som passar till detta är Hjärtstenen av Ingrid Jönsson utgiven av Beta Pedagog AB. 



Boken handlar om Lise, en helt vanlig tjej. En dag kommer det en ny elev till Lises klass, Minette, och med henne blir det snart förändringar både i klassdynamik och grupperingar. Värst blir det för Jossan, som plötsligt blir utfryst av klasskompisarna. Lise vill säga ifrån, men klarar inte riktigt av det. Det är svårt. Vad ska man göra när någon blir utfryst? Hur är man en god vän? Och varför ser ingen det som sker? Hjärtstenen öppnar upp för många frågor som man med fördel kan diskutera i klassen. Det är frågor som tangerar skolans värdegrundsuppdrag. 


Önskar du fler tips på skönlitterära böcker att använda i klassrummet finns det en hel del i min bok Skönlitteratur i värdegrundsarbetet. I slutet av varje kapitel (F-3, 4-6, 7-9 och gymnasiet) finns böcker listade under rubriken "Fler lästips".



Kommentarer

Populära inlägg