Ett boktips och ett digitalt tips!

Imorgon är det Världsbokdagen, en dag som Unesco instiftade år 1995 för att sprida glädje kring böcker och läsning samt för att uppmärksamma vikten av yttrandefrihet, tryckfrihet och författares rättigheter. Målet med Världsbokdagen är också att visa att böcker kan användas som ett verktyg för att arbeta för fattigdomsbekämpning och fredsbyggande (https://en.unesco.org/commemorations/worldbookday). Det är en dag som jag gärna är med och firar! Kanske vill du också göra det? På Unescos hemsida finns en hel del material att använda för uppmärksamma dagen, bland annat postern här nedan.




När det då snart är dags för Världsbokdagen måste jag ju också få komma med ett boktips och denna gång gör jag det genom ett nytt digitalt verktyg som jag fått testa. Jag går just nu en kurs inom högskolepedagogik, Nätbaserad undervisning i teori och praktik. I denna kurs ingår flera praktiska moment och i dag fick jag testa Loom, ett verktyg för kortare videoinspelning på skärm. Jag passade på att göra ett boktips. Här kommer det (och ja, jag glömde dölja knappen med dela-funktionen. Det ska jag komma ihåg till nästa gång). Det som jag gillar med Loom är att man kan synas i en liten ruta på skärmen och prata kring det man delar på skärmen.



Kanske har du något annat boktips som du vill dela med dig av? Gör gärna det genom att kommentera mitt inlägg!

Trevlig läsning!

Kommentarer

Populära inlägg