Jag läser bara när jag måste!

De senaste veckorna har det kommit ett par rapporter som handlar om barns och ungas läsning. Jag tänker på Ett läsvänligt land och Generation ekvation. I båda dessa framkommer det:

  • att barn och unga har en förhållandevis negativ attityd till läsning
  • att lusten att läsa minskar och har minskat de senaste åren
  • att det finns skillnader mellan pojkar och flickor (kopplat till hur mycket man läser men också inställning till läsning)
  • att många barn och unga bara läser när de måste läsa

Det är tung läsning och därför känns det bra att det tas ett nytt krafttag kring barns och ungas läsning. Regeringen har beslutat om skrivelsen Barns och ungas läsning och den ska under kommande vecka lämnas in till riksdagen. I skrivelsen, som tagit sin utgångspunkt i Läsdelegationens betänkande Barns och ungas läsning - ett ansvar för hela samhället, lyfts bland annat följande insatser fram:
  • inrättande av ett Läsråd
  • ökad samverkan mellan folkbibliotek, barnhälsovård och förskola
  • en fortsatt satsning på Läslyftet 
  • Läsfrämjandelyft för folkbibliotekarier

Det ska alltså satsas mer på läsning och förhoppningsvis ger det resultat. Vi behöver göra något för att vända denna negativa attityd till läsning.

Att få barn och unga att läsa kan vara roligt, spännande och stimulerande men också jobbigt, svårt och ibland frustrerande. Det krävs många lästimmar för att få upp ett bra läsflyt och ska man sedan behålla en ett gott läsflyt och en god läshastighet behöver man frekvent läsa. Som lärare kan man arbeta med läsning och låta eleverna möta olika typer av texter. Det räcker dock inte. Även på hemmaplan behöver barnen få läsa. Vi vet att det finns ett samband mellan god läsförståelse och skolframgång. Utvecklar man en god läsförståelse har man med andra ord stora möjligheter att nå bra betyg i skolan. Här måste skola och hem samarbeta. Om nu barn och unga bara läser när de måste (49 % av flickorna och 65 % av pojkarna, se vidare på s. 9 i Generation ekvation) behöver vi kanske på olika sätt se till att läsningen blir ett måste. Vi behöver skapa detta måste tidigt och där och då lägga grunden för läsningen. Får våra barn och unga upp ett gott läsflyt och märker att de kan läsa olika typer av texter och förstår det de läst blir kanske inte läsningen på sikt ett måste. Det blir istället en möjlighet till kunskap, glädje och kanske också avkoppling. För att komma hit måste vi alla hjälpas åt. Vi behöver själva visa att vi prioriterar läsning. Det räcker inte att vi säger att barn och unga ska läsa. Vi måste också visa att vi läser. Vi måste vara läsande förebilder.

Bild av Picsea från Unsplash.




Kommentarer

Populära inlägg