Digitala boksamtal

Att få samtala om de böcker man läst är något som jag uppskattar. Jag tror att den egna läsningen vidgas när man ges möjlighet att få samtala om den med andra. Nya perspektiv kan läggas till de egna och de oklarheter som funnits i texten kan få svar när andra berättar om sin tolkning. Jag är inte ensam om denna tanke. Aidan Chambers, en av mina husgudar, betonar samtalets betydelse (se exempelvis Böcker inom och omkring oss). Likaså gör Sven-Eric Liedman i debattartikeln som publicerades i Dagens Nyheterhttps://www.dn.se/kultur/vi-lever-i-en-tid-som-kraver-goda-lasare/ den 16 februari. Liedman skriver 

"Det är det eftertänksamma, respektfulla samtalet som kanske är viktigast. Man byter reflektioner med varandra.". 

Jag kan inte annat än instämma. Man kan nästan tro att Liedman lyssnat på mina elevers tankar om boksamtal. De har bland annat uttryckt följande:




I debattartikeln lyfter Liedman också fram vårt moderna samhälle, digitaliseringen och allt det som pockar på vår uppmärksamhet och som gör att tiden för läsning blir mindre och mindre. Samtidigt tänker jag att vårt moderna samhälle och digitaliseringen är en stor hjälp för oss alla när vi nu befinner oss i avskildhet och många tvingas undervisa på distans. Genom digitaliseringen kan vi låna böcker digitalt och läsa dem via våra enheter. Vi kan också öppna upp för samtal i realtid via exempelvis Google Meet eller Zoom. Det är något som jag själv denna vecka fått möjlighet till. I onsdags bjöd IBBY Sverige in till boksamtal om Baek Heenas tre bilderböcker - Molnbullar, Magiska godiskulor och En fe på badhuset. Vi var en liten skara som under en timme gav oss in i Heenas bilderböcker. Vi satt på olika håll i Sverige (Umeå, Stockholm, Nynäshamn, Kristianstad) men med hjälp av det digitala spelade det ingen roll. Vi såg varandra och kunde samtala på samma sätt som om vi suttit i samma rum runt ett och samma bord. Det här är något som jag tänker att skolor och bibliotek borde tänka på. Alla de samtal som tidigare förts i klassrummet eller på biblioteket kan göras om till digitala samtal. Kanske är det viktigare än någonsin att få prata med andra om det man läst. Isoleringen som många upplever kan kännas mindre jobbig och svår när man får möta andra om än via en skärm. 


Att skapa digitala boksamtal är inte svårt. De kan genomföras på liknande sätt som man genomför vanliga boksamtal i klassrummet eller på biblioteket. I böckerna Läsa och samtala om skönlitteratur - med digitala verktyg och Guide till boksamtal med ovana läsare skriver jag om olika sorters boksamtal. Läs gärna vidare i dem. Är man osäker eller vill få inspiration kring hur digitala boksamtal kan genomföras kan kapitlet om distansundervisning i boken Digital kompetens i svenskundervisningen - klassrumsnära exempel vara ett stöd. Där skriver jag bland annat om digitala boksamtal. 


Har du egna erfarenheter av digitala boksamtal? Dela gärna med dig!


Källa: Bilden är hämtad från Pixabay. Upphovsman är Dariusz Sankowski 


Kommentarer

Populära inlägg