Att dela sin läsning

Under flera års tid har jag försökt dela med mig av min läsning. Jag gör det då jag tänker att det är viktigt att synliggöra att man läser. Idag ska du få några tips på hur du kan dela din eller dina elevers läsning med hjälp av digital teknik. Det blir med andra ord några konkreta klassrumstips. 


Booksnap

Varför inte låta läsningen synliggöras genom booksnaps? En booksnap kan sägas vara en visuell variant av en traditionell läslogg. Här använder man sin kamera, tar en bild av sidan (eller boken) man läser, lägger till en kort text, en bild på sig själv och någon form av symbol som helt enkelt symboliserar ens läsning.  I exemplet nedan har jag använt apparna Bitmoji (för att skapa en avatar) och Snapchat (för att skapa booksnap).



Från början var booksnap tänkta att delas i sociala medier men de kan lika gärna delas på en "sluten" digital yta, exempelvis Padlet eller i ett delat dokument. Ett alternativ är att låta eleverna skapa egna booksnap i en delad Google Presentation. Varje elev får en egen "slide" och kan där lägga in textutdrag, bilder, symboler, kommentarer. I boken Digital kompetens i svenskundervisningen finns en del information om olika digitala verktyg som du kan använda. 


Digital bokkarta

Ett annat sätt att dela sin läsning är att skapa digitala bokkartor. Det har jag under flera år gjort genom Google Maps. Jag skapar en karta med olika lager. Varje lagar är en "kategori" märkt med en viss färg och de senaste åren har mina kategorier varit barn- och ungdomsböcker, sakprosa och skönlitteratur. Jag har också valt att synliggöra om böckerna jag läst är skrivna av män eller kvinnor genom att använda olika nyanser av kategorifärgen. 

Årets karta ser ut så här:


Är du osäker på hur du ska skapa en karta i Google Maps finns en enkel manual på min gamla blogg Jenny på Wendes. Du hittar den här, http://jennypawendes.blogspot.com/2018/01/en-fraga-blev-ett-inlagg-skapa-egna.html

Vill du inte arbeta med Google Maps kan du skapa kartor i andra digitala verktyg. Varför inte testa https://mapme.com/ eller https://www.scribblemaps.com/


TIPS! För den som är nyfiken och vill följa vad jag läser under 2021 kan man förutom kartan kolla in mitt Instagramkonto https://www.instagram.com/jennypedagog/ och mer specifikt hashtaggen #jennysläsning2021. Gör gärna det! Du kommer att få en mängd boktips och framför allt tips på böcker att läsa tillsammans med dina elever.



Digitala bokcirklar

I dag när många av oss undervisar på distans kan en digital bokcirkel vara ett alternativ när man vill dela med sig av sin läsning. Digitala bokcirklar kan man ha i realtid genom videosamtal i exempelvis Google Meet, Micorsoft Teams eller i Zoom. Man kan också låta samtalen genomföras som skriftliga samtal. Då kan exempelvis Padlet eller en sluten grupp i Facebook vara ett alternativ. Eleverna får ut frågor eller ställa egna frågor som sedan övriga i gruppen svarar på. Detta är också något som  jag skrivit om i olika böcker, bland annat i Digital kompetens i svenskundervisningen och Läsa och samtala om skönlitteratur - med digitala verktyg

För alla blivande och verksamma lärare och skolbibliotekarier vill jag tipsa om Den digitala bokcirkeln på Facebook. Jag startade den 2016 för att få möjlighet att med andra samtala om böcker som man kan läsa med ungdomar. Under terminerna har vi ett samtal i månaden. Alla medlemmar får möjlighet att rösta fram böcker och sedan samtalar vi om dem som röstats fram. Under det senaste året har de flesta samtal varit i skriftlig form men under nästa vecka ska vi, förutom att ha samtal i skriftlig form, också ha ett samtal om boken med författaren. Det ska bli så spännande! Boken är Bärarna och författaren Jessica Schiefauer. Fungerar det bra kan det vara något som vi gör fler gånger. Man behöver inte delta i alla samtal för att vara med i gruppen. För en del är det bara ett sätt att få input till nya böcker att använda i klassrummet eller få frågor som kan vara en utgångspunkt för undervisningen.

Förutom Den digitala bokcirkeln finns det en mängd andra digitala bokcirklar som du kan gå med. Du kan också skapa en egen för din klass, din skola eller din kommun. 





Kommentarer

Populära inlägg