Tips och idéer när man bedriver distansundervisning

I våras arbetade jag på gymnasiet. Då fick jag undervisa på distans, precis som så många andra. Sedan i höstas är jag på lärarutbildningen vid Högskolan Kristianstad och även här är det distansundervisning som gäller. Att undervisa på distans kräver mycket av läraren men också mycket av eleverna/studenterna. 

I detta inlägg tänker jag dela med mig av några av mina lärdomar från distansundervisningen. En del av dem finns också beskrivna i boken Digitala kompetens i svenskundervisningen. Klassrumsnära exempel. En liten parentes, boken fick högsta betyg i BTJ-recensionen (av Jonas Herrlin), 5 av 5 briljant. Herrlin skriver bland annat "en aktuell och matnyttig skrift som på ett handfast sätt konkretiserar hur svensklärare kan jobba med digitala medel inom områdena läsa, skriva, tala, lyssna och samtala...Författaren är väl insatt i de digitala verktyg som är användbara" (BTJ-häfte nr 24, 2020).



Vad är det då som jag lärt mig av det senaste årets distansundervisning? 

1. Vikten av att skapa rutiner och struktur
Om man skapar rutiner och en struktur som gäller för all undervisning man genomför på distans blir arbetet enklare. Eleverna/studenterna vet hur undervisningen ska genomföras och det skapar en trygghet. Man kan exempelvis ha en startrutin. Jag har som startrutin att alla skriver hej och sitt namn i chatten. På så sätt visar man att nu är vi här och det är dags för lektion. 



Man kan ha rutiner för kameran. Ska den vara på eller av? Här vill jag ha på när lektionen/föreläsningen inleds. Är det sedan så att jag föreläser och delar skärm får man gärna ha kameran av.


2. Använda verktyg som eleverna/studenterna är vana vid
När man går från klassrumsundervisning till distansundervisning är det viktigt att inledningsvis försöka hålla sig till de verktyg och redskap som eleverna/studenterna redan är vana vid. Då behöver det inte bli en massa frågor eller oklarheter kring det tekniska. Om man börjar i det trygga och välkända kan man allt eftersom bygga på med det nya.





3. Skapa interaktion
Låt inte distansundervisningen bli en monolog där du som lärare hela tiden talar. 


Jag använder mig gärna av chattfunktionen. Eleverna/studenterna får i den lägga in sina svar på olika frågor som jag ställer i samband med lektionsstart, under en föreläsning eller i slutet av ett lektionspass. Jag använder mig också av gruppdiskussioner. På högskolan använder vi Zoom och där kan man skapa breakout rooms, grupprum som studenterna/eleverna under en kortare eller längre stunder kan vara i. När man stänger rummen kommer de tillbaka till "lektionsrummet". Grupperna kan återanvändas hur många gånger som helst under en lektion/föreläsning. Under en föreläsning eller en lektion kan man också använda andra digitala verktyg för att skapa interaktion. Menti är ett exempel.


4. Ta pauser
När man undervisar på distans blir man stillasittande. Det gäller både för lärare och elever/studenter. Det är därför viktigt att man planerar in flera pauser. När jag har 3-timmarspass brukar jag hålla på i 45-50 minuter och sedan ta en paus på 10-15 minuter. Jag har också installerat "Pausit" som är ett pausprogram på min dator. Tre gånger om dagen startar programmet och jag får genomföra ergonomisk pausgympa. 


Ibland passar jag på att lägga in diskussion i smågrupper i samband med en paus. Då får studenterna kanske 15 minuter till diskussion och 10 minuter till paus och sedan får de återkomma i mitt digitala lektionsrum. De kan i gruppen själva bestämma när de under de 25 minuterna ska ta sin paus.


5. Ta hjälp av förinspelade filmer
På högskolan har vi ofta 3-timmarspass. Ibland låter jag första timmen bestå av förinspelade filmer. Då får studenterna titta på en eller flera kortare filmer. Till filmen/filmerna har jag förberett frågor som de enskilt får reflektera kring. När min lektion sedan börjar klistrar studenterna in sina reflektioner i chatten. Dessa blir sedan utgångspunkt för samtal i smågrupper för att sedan följas upp i helklass. På så sätt får jag till EPA (enskilt - par - alla) och studenterna/eleverna blir mer aktiva. Detta sätta att arbeta passar mig mycket bättre än att jag mitt i en föreläsning sätter igång en film som vi ska titta på gemensamt.   


6. Schemalägg publicering
När man har undervisning i 3 timmar med en och samma grupp hinner man med rätt mycket. Ibland är det flera olika aktiviteter som ska genomföras och för att inte studenterna ska drunkna i olika instruktioner använder jag mig av funktionen "schemalägg publicering". Genom denna funktion publiceras instruktionerna när det är dags att använda dem. Om studenterna/eleverna inför en lektion ska se en film och skriva kring några frågor publiceras detta material i förväg. Om de sedan efter en timmes föreläsning ska diskutera exempelvis statistik eller ett case publiceras statistiken/caset i samband med att jag går igenom denna uppgift. På detta sätt behöver inte studenterna bli oroliga att de gör fel saker eller svarar på fel frågor. Här måste man dock vara medveten om att det kan finnas studenter/elever som behöver ha ut allt material i förväg. Det får man då lösa.



Nu är jag nyfiken på dina tips och idéer när man bedriver distansundervisning. Dela gärna med dig genom att kommentera detta inlägg!



Kommentarer

Populära inlägg