Eleverna och internet

Varje år publiceras rapporten Svenskarna och internet (Internetstiftelsen) och hösten 2019 kunde man också läsa delrapporten Barnen och internet. I denna finns ett avsnitt som rör skolan och elevernas digitala kompetens. För mig som lärare är det en intressant läsning. Några av de staplar som finns publicerade tänkte jag dela med mig av.

Vilka områden inom den digitala kompetensen är det eleverna får undervisning i? Så här ser det ut:


Programmering, nätmobbning och digital källkritik är det som vi lärare undervisar mest om medan upphovsrätt, säker användning och säkra lösenord är sådant som inte får lika stort utrymme i våra klassrum. Vad beror det på och hur påverkar det våra elever? Hur ska vi förändra vår undervisning så att också dessa delar finns med? Och hur ska vi som undervisar blivande lärare se till att de får med sig strategier, metoder och arbetssätt för att möta skolans digitalisering?


I detta inlägg tänkte jag stanna upp i den del av den digitala kompetensen som rör källkritik. Man kan se att en del elever upplever att det är svårt att hitta sökord när de ska googla. Ju yngre elever, desto svårare verkar det vara.



Det verkar också vara så att vissa elever upplever att det är svårt att värdera om information är sann eller falsk och här finns en tydlig skillnad mellan yngre och äldre elever och mellan flickor och pojkar.



Utifrån detta tänker jag att det blir viktigt att fundera över HUR man arbetar med digital källkritik. I min senaste bok skriver jag bland annat om samtalsgoogling. Att samtalsgoogla tänker jag kan vara ett sätt att arbeta. Då ges man möjlighet att följa upp och diskutera sökord, vilka sökträffar man får men också vad som skiljer de olika träffarna åt. Hur vet man vem som ligger bakom den sidan man är inne på?




Att värdera information på nätet verkar med andra ord vara svårt men ännu svårare visar det sig vara att värdera information som finns i sociala medier. Kanske är det inte så konstigt. Man ska ju vara 13 år för att få ha konto på sociala medier (om inte vårdnadshavare har godkänt ett användande även om man är yngre än 13 år) och det gör kanske att man inte undervisar så mycket om detta på mellanstadiet. Eleverna lämnas ensamma och får inte möjlighet att i klassrummet diskutera vad man ska tänka på.


Jag skulle gärna vilja höra hur du gör i dina klasser. Hur arbetar du med källkritik, informationssökning och värdering av källor på internet och i sociala medier? Dela gärna med dig genom att kommentera mitt inlägg. 


Kommentarer

Populära inlägg