Tänka om och tänka nytt

Inget ont som inte har något gott med sig. Det brukar man ju säga och kanske är det så. Under våren och även nu i höst är det många som fått tänka om och tänka nytt när det gäller fortbildning. Fortbildningsföretag erbjuder numera digitala fortbildningar, där föreläsare i förväg spelat in sina presentationer eller där föreläsarna i direktsändning håller sina presentationer. Även jag i min roll som föreläsare har fått tänka om och tänka nytt.

Denna höst skulle jag ta mig till Örebro för att prata om läsning, läslust och läsglädje och hur man bland annat med digitala verktyg kan arbeta med litteratur i klassrummet. Efter en del diskussioner med ansvarig bestämde vi att jag skulle spela in min föreläsning istället och ta fram diskussionsfrågor till presentationen. Detta för att undvika att samla allt för många människor på en och samma plats vid ett givet datum.

När jag började planera kändes det dock inte så spännande med en lång föreläsning. Jag gjorde istället fem kortare filmer (10-20 minuter/film) med olika innehåll. Till varje film tog jag fram diskussionsfrågor och läs vidare-material. Filmerna, tillsammans med frågor och läs vidare-material, fick alla deltagare ut i förväg och sedan bestämde vi en dag och ett givet klockslag då jag fanns på plats digitalt för att svara på eventuella frågor. Upplägget togs emot mycket positivt och en av deltagarna skrev så här:


”Vilket bra koncept det blev! 😊 Lagom långa filmer,  bra diskussionsfrågor och ett fantastiskt utbud av länkar för vidare läsning. Vi hann aldrig koppla upp oss utan diskuterade bara här på skolan. Så nu har vi planer på en läsvecka framåt våren, tankar på att ta vara än mer på vår skolbibliotekarie mm. ”


Jag tänker att detta sätt att arbeta med föreläsningar kan fungera riktigt bra. Deltagarna kan se mina filmer tillsammans eller på egen hand för att sedan samtala om dem med kollegorna. Genom ett uppföljande digitalt samtal ges möjlighet att få svar på alla de frågor som föreläsningarna kan väcka. 

När jag planerade de kortare föreläsningarna utgick jag från skolans styrdokument, forskning och olika teorier kring läsning. Jag lät också en del exempel från mina böcker Läsa och samtala om skönlitteratur och Digital kompetens i svenskundervisningen finnas med.

    

 

     


Skulle du vara intresserad av en sådan här fortbildningsinsats är det bara att höra av sig!

***

PS. På tal om tänka nytt. Du har väl sett att du från och med den 15 september 2020 kan beställa Kulturrådets Barn- och ungdomsbokskatalog, https://www.kulturradet.se/i-fokus/barn-och-unga/barn--och-ungdomsbokskatalogen/. Med den får du tips på nya böcker att läsa med dina elever. Och när vi ändå talar om tips...lyssna gärna på podden Sånt vi läser http://santvilaser.blogspot.com/. Där får du tips på böcker som passar att läsa med ungdomar i skolan. DS.



Kommentarer

  1. Hej Jenny!
    För det första, tack för att du bloggar! Det finns så mycket intressant och hitta här. På mitt jobb, högstadie, har vi två timmars kompetensutvecklingstid varje vecka. Jag och några kollegor fokuserar då på läslust. Dina diskussionsfrågor/filmer låter ju onekligen intressanta! Hur gör man för att ta del av dem?

    Mvh Josefin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! De är en del av ett fortbildningspaket som jag tagit fram. Är du/ni intresserade av att jag är med i er kompetensutveckling får du gärna återkomma på mejl. Skicka i så fall till frokenje@gmail.com

      Hälsningar Jenny

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg