tag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.comments2020-11-30T01:15:00.054-08:00Jenny EdvardssonJenny Edvardssonhttp://www.blogger.com/profile/08389417190772358762noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-7435463743351918782020-11-30T01:15:00.054-08:002020-11-30T01:15:00.054-08:00Hej Ylva! Fint att höra dina tankar. Jag tycker oc...Hej Ylva! Fint att höra dina tankar. Jag tycker också om det spontana men många av mina elever har behövt tankestöd för att våga/veta vad de ska säga. Chambers öppna modell är en av mina favoriter. Utifrån den får eleverna något att utgå ifrån samtidigt som de kan reflektera fritt. Det upplever jag gör att samtalen sedan kan ta de mest oväntade vändningar.<br /><br />Hälsningar Jenny Jenny Edvardssonhttps://www.blogger.com/profile/08389417190772358762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-17162281864917950692020-11-29T23:59:25.635-08:002020-11-29T23:59:25.635-08:00Det där med att låta eleverna enskilt skriva och t...Det där med att låta eleverna enskilt skriva och tänka innan de börjar prata i par/grupp eller helklass tycker jag är superviktigt oberoende av vilken modell man använder för samtalet. Jag var den tysta under min egen skoltid. När jag hade formulerat mina tankar hade de andra pratat klart. (Men visst lärde jag mig mycket genom att lyssna.) <br />Jag gillar också väldigt mycket när boksamtalet tar oväntade spontana vändningar långt borta från alla modeller och eleverna får mig att se nya saker i texten 😊Ylva Olaussonhttps://www.blogger.com/profile/03097673697949812262noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-13540067592142123362020-11-23T13:29:43.739-08:002020-11-23T13:29:43.739-08:00Tack för din kommentar Torsten! Jag tror att många...Tack för din kommentar Torsten! Jag tror att många idag försöker arbeta med gemensam läsning just för att få möjlighet att också arbeta med samtal och olika typer av gemensamt skrivande utifrån det man läst. <br /><br />Det är alltid svårt att veta vilken bok man ska välja. Jag tänker att det delvis handlar om att skapa sig en bild av eleverna och börja där de befinner sig (lättare sagt än gjort). Det handlar också om att skapa ett "läsförtroende" (få eleverna att tro på sig själva som läsare) och ibland om att locka eleverna till läsning. Jag har haft möjlighet att under flera år arbeta med grabbar på yrkesgymnasium och får man bara med dem på läståget kan man läsa nästan vad som. Vi har läst både klassiska romaner och nyskrivna ungdomsromaner/romaner.<br /><br />Fri läsning är svårt och precis som du säger handlar det om att veta om eleverna utvecklas när de läser på egen hand. Jag har bokfört mina elevers läsning och försökt matcha bok och elev. När eleven läst flera böcker i en serie eller böcker som är på samma nivå har jag försökt hitta en bok som är snäppet svårare men inom samma genre. På det sättet har jag kunnat utmana eleverna. Jag har också försökt ha olika typer av individuella samtal kring läsningen och ibland också boktipsartillfällen, då eleverna fått berätta om sina böcker för varandra. Det gäller då att man själv läst böckerna eleverna berättar om för annars kan det vara svårt att veta om det eleverna säger stämmer.<br /><br />/Jenny EdvardssonJenny Edvardssonhttps://www.blogger.com/profile/08389417190772358762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-33922424605617409462020-11-23T13:20:10.893-08:002020-11-23T13:20:10.893-08:00Tack för din kommentar Kristina! Jag har också haf...Tack för din kommentar Kristina! Jag har också haft möjlighet att arbeta med elever från sv1 till sv3 (på yrkesprogram). Det gör att man verkligen hinner bygga upp läsningen. Vi har arbetat med noveller och romaner (exempelvis Den utvalde) under första året. Under år två har vi exempelvis läst Slutet av Strandberg (plus en hel del "klassiska" noveller och dikter) och under år tre exempelvis Doktor Glas och Störst av allt. De två sistnämnda är mycket intressanta att jämföra. De skildrar Stockholm med ca 100 års mellanrum och båda handlar om kärlek och hur långt man är beredd att gå (eller ge avkall på sig själv bara för att få vara med den andra).Jenny Edvardssonhttps://www.blogger.com/profile/08389417190772358762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-3726381621400475792020-11-23T13:15:10.646-08:002020-11-23T13:15:10.646-08:00Underbart att höra Marianne! Jag har själv arbetat...Underbart att höra Marianne! Jag har själv arbetat med byggelever och läst bland annat Om det var krig i Norden. Du kan läsa om det bland annat här, http://jennypawendes.blogspot.com/2016/10/om-det-var-krig-i-norden.html och även här, http://jennypawendes.blogspot.com/2018/06/om-det-var-krig-i-norden-och-maste-gitt.htmlJenny Edvardssonhttps://www.blogger.com/profile/08389417190772358762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-14396097629562823162020-11-23T11:43:10.549-08:002020-11-23T11:43:10.549-08:00Typ alla :) Men självklart fungerar vissa bättre ä...Typ alla :) Men självklart fungerar vissa bättre än andra. Just nu aktuella pga att jag har köpt in klassuppsättningar är: När hundarna kommer, Björnstad och Katarina Wennstams Skuggorna och Svikaren. De förstnämnda funkar bra i Sv1, Wennstam möjligtvis i Sv2 eller kanske senare i Sv1 pga visst explicit innehåll. I Sv2 är Gullivers resor inte så dum och Frankenstein är fantastisk. För Sv3 går det ju att gå på lite tyngre grejer och då funkar Kafka alltid; särskilt Förvandlingen och Processen. Mycket bra för syftet är också Boktjuven (jag har läst den med Eng7 men den finns på svenska också) där framförallt berättarperspektivet ger en suverän ingång till diskussion om både berättarteknik och samtidigt en mycket intressant diskussion om döden som en-hyvens-kille-som-bara-gör-sitt-jobb; och i starkare grupper fungerar även tex Joseph Conrads Mörkrets hjärta som tex går att jämföra med Francis Ford Coppolas Apocalypse Now, för att få in både berättartekniska aspekter och; i innehållsanalysen; helt oöverträffade värdegrundsdiskussioner kring mörkret inom oss alla. Djupt, definitivt, men väldigt roligt.<br /><br />Jag undervisar på studieförberedande program och har samma elever Sv1-Sv3 och brukar därför bygga upp stegvis från lätt till (jätte)svårt. Detta för att det är viktigt att det går ganska lätt att läsa i början för att få med alla på läståget. Det är också lättare att få med eleverna om diskussionerna (muntliga eller skriftliga) är intressanta. Med tiden klarar de sedan svårare och svårare. Hur svårt beror på gruppen. Det är inte alltid en hel grupp klarar tex Mörkrets hjärta. Jag har Eng7 och de läser även där och det blir alltså rätt många böcker för treorna. Nu ska de få läsa Camus Pesten (på eng) och det har jag aldrig provat men hoppas det blir bra. Läs för guds skull INTE Hanne-Vibeke Holsts Som pesten. Den hade vunnit på att kortas till hälften och det var århundradets lärarmisstag att ge den till mina stackars tvåor. Nu är de helt utslitna och frågan är om de någonsin kommer att vilja läsa en bok igen. Nästa gång måste de alltså få något riktigt, riktigt bra :) Kristina Bergdahlhttps://www.blogger.com/profile/14919453453866868839noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-36017371748551448212020-11-23T00:59:57.542-08:002020-11-23T00:59:57.542-08:00Intressant och ambitiös blogg.
Kloka och viktiga r...Intressant och ambitiös blogg.<br />Kloka och viktiga regler som ständigt gav mig huvudbry i planeringen av läsningen. Framför allt den 4:e regeln. Jag vurmade för gemensam läsning och efterarbete med diskussion i klass/grupp och det blev svårt att finna lämpliga texter/titlar av flera skäl. Hur många val klarar en lärare/ skola av att erbjuda/sälja in till eleverna? (Man måste självklart själv ha läst.) Vilket utbud finns? Har svensklärarna på skolan någon gemensam policy/tradition? Vilken nivå för en heterogen läsargrupp/klass? Vilka krav kunde man ställa? Detta kompromissande var ansträngande, ibland lyckades man, ibland inte, av utvärderingarna att döma.<br />Har jag förstått det rätt att gemensam läsning av romaner/ noveller numera är vanligare än för 15/20 år sedan? <br />Den övriga friare läsningen med individuellt val för eleven var krävande för mig på annat sätt. Kändes inte bra, svårt att följa den enskilda elevens läsutveckling.<br /><br />Torsten W.<br />Pensionerad , men intresserad högstadie- och gymnasielärare<br />tottehttps://www.blogger.com/profile/18201370598435081808noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-28387807733774699472020-11-22T23:31:51.008-08:002020-11-22T23:31:51.008-08:00Läser Per Nilssons "Damaskus / Sölvesborg&quo...Läser Per Nilssons "Damaskus / Sölvesborg" med mina 48 elever i byggettan på gymnasiet. Utmärkt i värdegrundsarbetet. Massor att prata om. Några har läst ut "en hel" bok" för första gången. Alla elever gillar den. Går bra ihop med Janne Tellers "Om det var krig i Norden".Mariannehttps://www.blogger.com/profile/07731368177365272749noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-18988970579706553202020-11-22T13:50:46.194-08:002020-11-22T13:50:46.194-08:00Det är en mycket bra bok! Jag tipsade en kollega o...Det är en mycket bra bok! Jag tipsade en kollega om den nu i dagarna. Du får gärna skicka länk till din uppsats. Min mejl är frokenje@gmail.comJenny Edvardssonhttps://www.blogger.com/profile/08389417190772358762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-31566155774701709822020-11-22T13:06:56.862-08:002020-11-22T13:06:56.862-08:00Jag skrev mitt examensarbete om hur man kunde anvä...Jag skrev mitt examensarbete om hur man kunde använda självbiografin/memoaren Allt jag fått lära mig av Tara Westover för att arbeta med värdegrundsfrågorna, främst de som handlar om förståelse för andra människors livsvillkor och erfarenhet och att utveckla den egna självinsikten. Jag tycker denna bok är fantastisk och det finns så otroligt mycket att ta på i den! lanesundhttps://www.blogger.com/profile/06332899729567936563noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-10961160671530277012020-09-22T12:33:18.229-07:002020-09-22T12:33:18.229-07:00Hej! De är en del av ett fortbildningspaket som ja...Hej! De är en del av ett fortbildningspaket som jag tagit fram. Är du/ni intresserade av att jag är med i er kompetensutveckling får du gärna återkomma på mejl. Skicka i så fall till frokenje@gmail.com<br /><br />Hälsningar JennyJenny Edvardssonhttps://www.blogger.com/profile/08389417190772358762noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3577707532082649969.post-47619361152812954612020-09-16T09:16:59.058-07:002020-09-16T09:16:59.058-07:00Hej Jenny!
För det första, tack för att du bloggar...Hej Jenny!<br />För det första, tack för att du bloggar! Det finns så mycket intressant och hitta här. På mitt jobb, högstadie, har vi två timmars kompetensutvecklingstid varje vecka. Jag och några kollegor fokuserar då på läslust. Dina diskussionsfrågor/filmer låter ju onekligen intressanta! Hur gör man för att ta del av dem? <br /><br />Mvh Josefin brun7https://www.blogger.com/profile/00978617526592628533noreply@blogger.com